Flikar

tisdag 10 juli 2012

Läge för omplantering?



Det här med att ta hand om blommor är inte riktigt min grej, det kan jag villigt erkänna.
Tycker inte det är kul att vattna eller pyssla om dom helt enkelt.
Men efter att gått och stört mig, ett längre tag, på att två av våra orkidéer sett lite taskiga ut så tog jag ändå tag i saken och köpte en påse orkidéjord så jag kunde plantera om dom.
Det var kanske en månad sen. Idag fick jag äntligen tummen ur och gick all the way.
Bort med den gamla barkjorden, rensade lite bland rötterna, i krukan igen, fyllde på med ny barkjord och ställde i vattenbad (det gick ju rätt snabbt så varför har jag inte gjort detta tidigare?).
Nu blir det spännande att se om de överlever. Fick ju bort både döda och levande rötter och planterade om fast den ena orkidén hade blommor (läste att man inte ska plantera om när de blommar).
Skulle de kola vippen gör det dock inte så mycket, jag har nämligen redan spanat in deras eventuella ersättare i en inredningsbutik idag...
Hittade jättesnygga och stilrena lyktor när jag och mamma besökte Mittbrodts i Borgholm och tänkte direkt att de skulle passa bra i våra stora vardagsrumsfönster (där dessa två orkidéer står).
Prislappen fick mig att tveka, men skulle orkidéerna nu plötsligt dö så kan jag nog övertala min förnuftiga och ekonomiska sida till ett köp ändå. ;)
Hmm, behöver jag ens fundera på varför jag plötsligt tog tag i omplanteringen av orkidéerna idag?
Jag tror minsann spenderarbyxor-Lisa har en baktanke med detta... :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar