Flikar

söndag 22 april 2012

Hatthylle-historien.

Svårt att fotografera rakt när allt är så randigt!

Sörsäter hatthylla från EM. Galgar och korg
från IKEA.


Ett styck hatthylla och ett styck skohylla är äääntligen på plats i hallen!
Beställde dom samtidigt från EM, skohyllan fick vi efter ca en vecka medan vi fick vänta fem veckor på hatthyllan. Drygt. Men den som väntar på något gott, eller?
På skärtorsdagen kunde vi äntligen hämta hatthyllan och tog hem den för montering. Till min stora besvikelse visade sig kvalitén inte vara den bästa, stången för galgar som ska skruvas fast gick gängpaj direkt. :(
Så efter helgen åkte jag till EM för att reklamera. Eftersom Johan sa att han kunde fixa stången kunde jag tänka mig ett nedsatt pris på hyllan alternativt en ny hylla om leveranstiden var kort.
Blev erbjuden utställningsexemplaret till fullpris vilket jag tackade nej till (betalar inte fullpris för ett utställningsex, hallå?!) så vi kom överens om att de skulle beställa en ny hatthylla som skulle komma inom en vecka.
Lämnade EM lite småförbannad eftersom jag inte fått minsta antydan till ursäkt för att hyllan gått sönder direkt eller en kommentar som visade att de tyckte det var tråkigt att jag inte var nöjd och att hyllan gått sönder.
Det är väl det minsta man kan få efter fem veckors leveranstid på en hatthylla som går sönder innan man hängt upp den, eller? Så skulle i alla fall jag bemött en missnöjd kund.

Hursom. Den nya hatthyllan kom inom en vecka. Perfekt.
Denna gången bestämde vi oss för att kolla att den var ok innan vi åkte hem.
Stången, som var i dålig kvalité sist, var bra men resterande hatthylla såg för jävlig ut rent ut sagt. Den var inte målad i skarvarna! Så på alla ställen där trädelarna satts ihop syntes en tydlig trären glipa. Hur snyggt det blir på en svart hatthylla kan ni ju tänka er... Hyllan var dessutom skavd i ena hörnet. Suck.
Jag blev vansinnig. Nu får det vara nog med reklamationer!
Jag föreslog för Johan att vi skulle ta stången från nya hyllan och byta mot den "gamla" stången. På så vis fick vi behålla vår "gamla" hatthylla som var i fint skick och få en hel stång. Sagt och gjort. Killen på lagret hjälpte oss med detta utan problem (äntligen en service-minded person på EM!) och jag passade på att fråga om de inte har nån kvalitetskontroll på möblerna innan de skickas ut från fabriken. Svaret, inte helt förvånansvärt, blev nej.

Men, nu är hatthyllan (hel och fin) och skohyllan på plats i hallen i alla fall. Skönt.
Lite roligt bara, att vi byggt ut hallen så den blev större men fick köpa en mindre hatthylla på kuppen. ;)

1 kommentar:

  1. Jag ogillar att det tog sån tid att få hyllan men den är riktigt snygg nu när den är på plats! ;)//Lillasyster

    SvaraRadera