Flikar

torsdag 13 maj 2010

Skön torsdag.

Kristi Himmelfärdsdag idag och jag har konstaterat att jag knappt vet vad det står för ens. Men, det är en röd dag och det tackar vi ju inte nej till! :)

Vi började dagen med nybakta frallor till frukost. Jag knådade degen och bakade ut bullarna igår kväll sen har de stått i kylskåpet och jäst under natten.


När vi gick upp i morse var det bara att värma upp ugnen och tio minuter senare luktade det nybakt här hemma! Perfekt och så gott dessutom!
Men jag får väl erkänna att jag svor lite igår kväll när jag knådade degen. Det är inget roligt för hand och jag är säker på att jag skulle baka bröd oftare om jag bara hade en köksassistent (gärna en KitchenAid, dom är såå snygga!).


Regnet stod som spön i backen hela förmiddagen men det var ändå ganska varmt ute. Att det varit rätt varmt ute de senaste dagarna märks inte minst på mina tulpaner som slagit ut jättemycket bara de två senaste dagarna. En stor färgglad bukett pryder matbordet just nu.


Lill var länge tveksam till att gå ut i regnvädret men tillslut gick hon ut ialla fall.
Var tror ni jag hittar henne efter en stund? Jo i största vattenpölen på hela vår infart! Där var det roligt att stå och klampa i vattnet tydligen.
Haha... Hon är rolig min Lill-stumpa!

Själv gick jag ut i garaget med mina karmstolar och påbörjade projekt omstyling.


En stol slipad (den till vänster om någon känner sig osäker). Det var lite pill men gick bra ändå tycker jag.
Några timmar senare hade stolarna även fått en strykning grundfärg och därmed var det bye-bye till det bruna och träfärgade! Jag var nämligen lite generösare med färg än personen som laserat stolarna bruna. De var trärena innanför sitsen men jag tycker att ska de målas ska det göras ordentligt och vara målade överallt.


Nu ska jag bara införskaffa färgen som stolarna slutligen ska målas med och fårskinnen förstås, som sitsarna ska kläs med. Det roligaste är kvar med andra ord!

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, stolarna kommer bli så snygga när de är färdiga! åh gud vad gott med nybakat på morgonen! Det har jag bara försökt mig på en gång och då blev det inget gott bröd alls :(

    Tack snälla rara du för grattiset till bebis, jag har tvekat länge till att skriva nåt på nätet om det alls, känns så privat, men nu kunde jag inte hålla mig längre ;) Kommer nog bli en del inlägg om spjälsängar och sånt framöver, det känns så stort, läskigt men härligt.

    Ja visst var Gotlandsgården härlig? hehe ja tur att drömmar är gratis, å hemnet är en stor källa till drömmar! Nu längtar jag extra mycket efter hus, men kanske dumt läge nu med bara 3 mån kvar...

    Kram Veronica

    PS: tokig katt du har som GILLAR vattenpölar hihi!

    SvaraRadera
  2. Ny bakat bröd till frukost.Gott!!!!

    Stolarna blir jätte fina.Spännande!
    Har börjat målat på jalusiluckor som Jag ska ha som insynsskydd i sovrummet men uj vilket pickel det är.Så det är ett långtids projekt.

    Här har det också kommit regn i dag och vi har dimmigt och kvavt.

    Har Du ledig dag i morgon?

    Ha det Gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nybakt är alltid gott, speciellt till frukost. Sånt skulle man skämma bort sig med oftare. Jag inbillar mig också att jag skulle baka oftare om jag hade annat än elvisp och handkraft att få ihop degen med. Fast sen har jag ju inte speciellt stor frys, så riktigt vart jag skulle göra av allt jag inbillar mig jag skulle baka vet jag inte! ;0)
    Roligt med stolprojektet! Det ska bli spännande att se hur de blir i färdigt skick!

    SvaraRadera