Flikar

måndag 5 april 2010

Vårteckensutmaning, vecka 6.

Våren är en härlig årstid; det är nästan så man kan se hur blomknoppar och gräset växer, men samtidigt kan det vara rena vinterkylan ute. Så vad man ska ha på sig, vinterjacka eller vårjacka, gympaskor eller stövlar, det är inte alltid så lätt.
Jag har upptäckt att jag inte har någon vårjacka, så för mig har ju valet inte varit så svårt (jag har dock önskat att jag haft en vårjacka vissa dagar). Det börjar väl bli dags för mig att inhandla en sådan om jag ska hinna få tag i nån innan de tar slut, så det får nog bli nästa veckas projekt tror jag.

Naturen däremot har inga större bekymmer med temperaturskillnaderna såhär års. Jag tror den helt enkelt är så lycklig över att ha vaknat upp ur vinterdvalan att den inte bryr sig.


Krokusarna blommar även i min trädgård nu. Det är lika roligt varje vår, de dyker upp på olika ställen och mitt i gräsmattan ibland. Men de förgyller verkligen sin omgivning med all härlig färg. Denna lila är nog min favvo i år.


Påtal om mitt i gräsmattan så har jag några scillor som envisas med att blomma mitt i gräsmattan på baksidan av vårt hus (har inte en enda scilla i nån av rabatterna däremot).
Ett trevligt inslag i den grå-gröna mattan, javisst, men man får ju alltid tänka en extra gång var man ska gå så man inte trampar ner de små blå.


Humlorna har vaknat till liv också, och de njuter säkert av att få smaka på nektar igen. Hos min lillasyster Anna blommar det för fullt i rabatterna just nu. Dessa ljusgula krokusar har hon tjogvis med. Jag tror inte jag har sett såna förr, men de kanske är vanliga?


Dessa fina irisar växer också hos syrran. Jag gillar verkligen irisar, tycker de är så himla fina. Får nog ta och plantera några hemma hos mig också tror jag minsann.


Sist men inte minst, hennes julros blommar! Det gör inte min. Än. Och till mitt försvar står min i norrläge och hennes har sol hela dagen. Så förhoppningsvis kan jag visa min snygga julros om några veckor, jag har för mig att den ska vara lila-svart (det är första året den blommar så jag är inte hundra).

Klicka på loggan så kommer du till listan med övriga deltagare i Humlebackens vårteckensutmaning.


4 kommentarer:

  1. Våren är här...det kvittrar så vackert!
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Åh så blommigt och fint! Vi har väl inte kommit riktigt lika långt som ni, men när jag går runt mina hundpromenader så ser jag att det börjar bli färgglatt i rabatterna.

    SvaraRadera
  3. Vad det blommar hos dej nu. Men så är det ju mycket tidigare hos dej med våren.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint du har fotat. Visst kan man bli litet avvis när det blommar hos andra och inte hos en själv. Har ni samma sort av julros, vissa blommar tidigt och andra senare. Kram Merja

    SvaraRadera