Flikar

fredag 2 oktober 2009

Mitt emellan två jobb.

Så har jag varit på Arbetsförmedlingen idag och anmält mig som arbetssökande (tycker arbetssökande har en mer positiv klang i sig än arbetslös så jag försöker använda mig av det ordet). Det gick snabbt och smärtfritt, faktiskt. Ibland är det skönt att bo på landet, har hört att folk fått vänta i timmar för att få anmäla sig i Kalmar...
Nytt sen jag senast var arbetssökande (det var 4,5 år sen) är att man måste redovisa vad man sökt för jobb varje månad för sin handläggare och om man inte gör det så avanmäler de en hos a-kassan (så de kör ialla fall med samma hot som de alltid kört med ;)).
Min första tanke var att nu är man tillbaka till skolan där det skulle redovisas var och varannan vecka (redovisning har aldrig varit nån favorit för mig), men jag förstår ju samtidigt att det är för att handläggarna ska se att man verkligen försöker få sig ett nytt jobb. Finns säkerligen de som tycker det är jätteskönt att ligga hemma på soffan och klia sig i naveln hela dagarna.
Jag tror inte jag riktigt insett att jag är arbetslös än. Jag menar, jag har ju gått hemma med lön i 4,5 månad (jag vet, hur lyxigt som helst!) så för mig är det ju ingen skillnad mot tidigare. Men jag antar att det kommer sjunka in lite mer när jag får a-kassan istället för min månadslön... :(

Jaja, bara att hålla utkik efter jobb man kan söka då, kanske ringa några företag för att visa sitt intresse och sist men inte minst ta sig en rejäl funderare på vad jag vill göra med mitt liv.

PS. Jag har förstås redan sökt några jobb men fått mestadels "tack men nej tack". Var däremot på en intervju för ett tag sen men de lediga tjänsterna verkar ha gått till andra sökande. Bättre lycka nästa gång, eller hur? DS.

2 kommentarer:

  1. Verkligen bättre lycka nästa gång, för kämpa på! Det är inte så roligt att söka jobb, dunka sig själv i ryggen och försöka framhäva sig själv på ett litet papper eller på telefon, men det är nog viktigt att ha lite distans till det hela och just se sig som en "arbetssökare" och inte en "arbetslös" som du skriver.

    Tja, vad vill du göra då? Ditt drömyrke/jobb? Vad brinner du för?

    Jag håller alla mina tummar för att du hamnar på en ny stig i livet snart och att det blir riktigt spännande!

    Kram Veronica
    PS ja ta gärna lite betänketid angående utmaningen, det tog tid för mig också att klura ut 10 saker :) men en kul grej!

    SvaraRadera
  2. Med en positiv syn går allt så mycket enklare! Dessutom behöver man ju inte känna sig ensam som arbetssökande för tillfället! :0)

    SvaraRadera