Flikar

måndag 27 juli 2009

SommarSverige, vecka 7.

Vet inte om ni som jag brukar svära över "söndagsåkare", ni vet såna som tar en sväng med bilen på söndagar för att turista och kika runt i omgivningarna. De känns igen på att de oftast kör under vägens tillåtna hastighet, med noll koll i backspegeln och plötsligt kan få för sig att tvärnita för att göra en höger- eller vänstersväng (kanske är du t.o.m. en sådan? ;)).
Jag & Johan brukar faktiskt också ge oss av på små söndagsutflykter med bilen och då särskilt under denna årstid. Skillnaden mellan vårt söndagsåkande och dessa som jag beskriver ovan är att vi har lite mer trafikvett (kör enligt hastighet och håller koll i backspegeln). ;)

Igår åkte vi ut på en söndagstur, ända ner till Ölands södra udde och fyren Långe Jan, för att jag skulle fota fyren (tanken är ju att Långe Jan ska få pryda vår vardagsrumvägg i form av en canvastavla). På vägen hem tog vi vägen över Alvaret, gjorde ett stopp för en fika på Gårdby kafé (ett av mina absoluta favorit-smultronställen här på Öland. Jag har säkert nämnt det innan men nu har dom gjort det ännu mysigare!) och stannade även för att handla lite blommor i "plocka-själv-stånd" längs vägen.
Ni ska få följa med på vår söndagstur, tänkte jag.

(Klicka för att se större bilder)
Långe Jan, vid Ölands södra udde, är med sina 42 meter Sveriges högsta fyr och har stått här sedan 1785.


På väg över Ölands Stora alvar, som är en del av Världsarvet. På ett område som är ca en mil brett och fyra mil långt bildar det Europas största alvar. Ganska mäktigt faktiskt.


Efter många mil på vägen blev det äntligen dags för en fika på Gårdby kafé och lanthandel. Mmm, me love! :)


Nytt för i sommar är den nybyggda uteserveringen. Här köpte vi en jättegod chokladkaka med kaffekräm i. Annars kan jag rekommendera morotskakan som är såå god!


I den stora trädgården på baksidan av lanthandeln fanns gott om plats för en uteservering. Det finns även lite plats om man vill sitta inomhus.


Inne i lanthandeln finns två rum fyllda med massa fin inredning från bl.a. Nyblom & Kollén, Madame Stoltz och House Doctor.
Hmm, jag borde nästan få betalt för all reklam jag gör nu, eller åtminstone en gratis fika! ;)


På somrarna dyker de upp, grönsaksstånden längs vägarna. Bara att plocka vad man vill ha och lämna pengar i kassaskrinet. Nere i Bläsinge finns två stånd jag brukar besöka varje sommar. De säljer bl.a. grönsaker, blomkransar, blombuketter och i år hade de även börjat med försäljning av plantor som t.ex. stockrosor och tomat. Priserna är dessutom mycket bra. Denna gång blev det en blomkrans som jag gav till min kära mamma och en bukett med dahlia och brudslöja till mig själv.

Herrejisses, sjunde veckan med sommarSverige redan?! Var tar sommaren vägen?! Har funderat på hur länge utmaningen ska hålla på, vad tror ni om ett hejdundrande avslut den 17/8, vilket alltså blir den tionde veckan? Lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om detta. :)

4 kommentarer:

  1. Det är så fint på Öland! Nu är det flera år sen jag var där, men det är ett praktiskt ställe att åka runt på små utlfykter på. Man kan ju liksom inte komma alltför mycket vilse så länge man aldrig åker över bron! (Jag har nog söndagsåkt där, men jag höll hastigheten och kollade backspegeln! ;) ) För mig som inte bor på Öland är det verkligen sommar, för det är ju på semestrar jag varit där!
    Mysigt med de där grönsaksstånden, låter lite som den gårdshandel som finns häromkring. Dit åker man och kan köpa tomater, gurka, potatis och annat och så lägger man pengarna i en låda.
    Den 17/8 borde man väl kunna hålla ut till...

    SvaraRadera
  2. Just nu har jag en längtan till Öland
    det är så mysigt med alla små ställen utmed vägarna där de säljer
    så mycket gott.
    JA det blir bra med 17/8.e sen är det väl dax för höstbilder snart....
    Fina bilder Du visar!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Alla igelkottar är i Eskilstuna, det är därför du inte sett några! ;)

    SvaraRadera
  4. underbar tur du gjort!underbara kort!du ar en hejare pa att fota!!!!jag far pa semester pa lordag sa det passar bra att utmaningen slutar da...ha en bra dag!!

    SvaraRadera