Flikar

onsdag 21 januari 2015

Blåbärscheesecake


Jag är ingen "tårt-människa" så när jag skulle bjuda familjen på födelsedagsfika letade jag andra smarrigheter att baka. Cheesecake är en riktig favvo hos mig så när jag hittade det här receptet var det bara att tuta & köra!
Får väl tillägga att för mig är cheesecake de här "ostiga" varianterna. De man fryser brukar förvisso också vara goda men är det inte mer någon form av...glasskaka?

Botten:
300 g Digestivekex
150 g smör

Smet:
600 g Philadelphiaost
2,5 dl Kesella
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
Blåbär, färska eller frysta (jag hade ca 1 dl)

Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa kexen (jag brukar ta morteln, mixerstav kan funka med) och blanda ner det smälta smöret.
Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbara kanter (ca 24 cm i diameter) och sätt in i mitten av ugnen 10 minuter. Låt sen svalna.
Vispa ihop Philadelphiaost och Kesella i en skål. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
Rör i äggen och häll tillsist i grädden.
Smält chokladen i ett vattenbad och blanda i chokladen i smeten.
Häll smeten över kexbotten och strö över blåbär. Skjuts in i ugnen ca 40 minuter (täck med aluminiumfolie om den börjar få för mycket färg).
Låt stå i eftervärmen ca 30 minuter efter ugnen stängts av.

Cheesecaken går med fördel att göra dagen före servering, smakerna träder fram bäst om den fått svalna ordentligt.
Räcker till ca 8 pers.


PS. Till sommaren, när vi fått hallon på buskarna, tänkte jag prova detta recept igen men byta till "vanlig" choklad och hallon, kan nog bli mumma! DS.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Thanks Linda! It was delicious! To bad I only have the recipe in swedish, maybe you can use google to translate it for you. ;)

      Radera