Flikar

tisdag 6 augusti 2013

Körsbärssaft.


Årets körsbärsskörd resulterade ju bl.a. i saft, 3 liter närmare bestämt, och nu när den snart är uppdrucken kom jag på att jag skulle dela med mig av receptet eftersom saften blev god och var lätt att göra!
Så här är det:

4 l körsbär (= ca 2,5 kg)
12 dl vatten
12 dl socker
1 tsk natriumbensoat

Skölj körsbären och lägg i en stor gryta. Häll på vattnet och låt koka upp.
Koka bären under lock ca 15 min. Tryck bären med en sked mot grytans kanter så all saft rinner ur bären.
Häll upp bären i en silställning (alternativt en kökshandduk i ett durkslag). Låt stå och självrinna i ca 30 min.
Rengör grytan och häll tillbaka saften i den. Koka upp och häll sen i sockret, rör tills det löst sig.
Ta grytan från spisen och skumma av väl.
Häll lite av saften i en skål/kopp och rör ner konserveringsmedlet. Blanda sen ner det i saften.
Häll upp saften på väl rengjorda, varma flaskor. Sätt på lock och låt svalna.
Förvara saften kallt.

Blir som sagt ca 3 liter, lagom söt, saft. Mums! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar