Flikar

söndag 27 november 2011

Första advent.


Årets adventsljusstake med valnötter som
dekoration. Inte bestämt mig för om jag är
100% nöjd med det än. Det är trots allt nått
speciellt med grön mossa... ;)

Vit linneduk 399kr och röd löpare 99kr, från H&M.

Ute lyser gräsmattan grön och det är runt 8+  grader. Liite svårt att fatta att det är första advent är det.
Men idag har jag i alla fall gjort mitt bästa för att framkalla lite advents/julkänsla här hemma.
Medan Johan har jobbat ute i halvstormen (på taket!) har jag varit inne och städat och påbörjat pyntandet inför jul.
Låter kanske lite orättvist att Johan fått vara ute i höst/vinterrusket medan jag fått vara inne men i vår familj kör vi efter devisen att man gör det man är bra på. Och Johan är fasen så mycket bättre än vad jag är på att snickra medan jag har bättre koll på inredandet helt enkelt. ;)

Jag delar in julpyntandet i tre faser. Såhär till första advent plockar jag fram adventsljusstakar (så klart), de gamla vanliga blommorna i köket och vardagsrummet får ge plats för hyacint och amaryllis, julgardinerna sätts upp och bordsdukarna går i juliga färger.
Till lucia plockar jag fram resten av juldekorationerna, som t.ex. tomtar och annat smått & gott. Skulle jag plocka fram det redan till första advent skulle jag hinna tröttna på det innan jul. Sist men inte minst, dagen före julafton, tar vi in och klär julgranen. Då är julmyset på topp! :)

Vi får väl se om vi får en vit jul i år. Än så länge känner jag mig rätt nöjd med det milda vädret faktiskt. Tror jag fortfarande är lite skärrad över all snö vi fick förra vintern (vi hade ca 4 dm snö vid den här tiden förra året). Men visst, till jul kommer jag vilja ha lite vitt på backen. Det tillhör ju liksom vintern.
Så om man kan få lägga in ett önskemål, vädergudarna, så önskar jag ca 1 dm snö till jul som sen kan få ligga kvar januari ut typ. Runt -5 grader kanske, klarblå himmel och solsken.
Låter väl nice, eller vad säger ni? Önska går ju alltid. ;)

1 kommentar:

  1. Bra tänkt det där med julpynt i 3 faser :-) I helgen åkte allt fram utan granen enligt Antes önskemål ;-) Själv är jag uppväxt i en familj där vi tog fram tomtarna o granen en dag innan julafton så jag tycker egentligen oxå att det är för tidigt nu... Men vi ska iaf vänta med att klä granen, det blir nog en vecka innan jul, haha! Hoppas allt är bra annars, kram!

    SvaraRadera