Flikar

tisdag 20 september 2011

Tisdagsuppdatering.

Woopsie daisy! Blev visst inget inlägg om renoveringen igår, shame on me! ;)
Men jag var upptagen med att fotografera hästar (ännu ett fotouppdrag, kuuul!), se fotbollsderby (AIK-Djurgården) på TV och sen var kvällen slut. Typ.
Det har inte hänt så mycket synbart här hemma sen förra veckan så jag har inga roliga bilder att visa er ändå. Tyvärr.
Men. Renoveringen går framåt ialla fall. Johan är fortfarande uppe på vinden och fixar (han hade dock några välförtjänta, lediga kvällar förra veckan) och vi hade en plåtslagare här i måndags som tog lite mått. Förhoppningsvis kommer han tillbaka snart med lite plåt också. :)

Fel. :(

Idag fick vi en dörrleverans från Skånska Byggvaror. Jag var jätteglad och nyfiken på hur vår nya ytterdörr såg ut i verkligheten (har ju bara sett den på nätet) men fick till min stora besvikelse se att de levererat fel dörr! Denna dörren är också jättefin men den passar inte till stilen på vårt hus, det är inte den vi beställt och det är inte den jag vill ha. Det är som att de klistrat på vår leveranslapp på fel dörr, för allt stämde på leveranslappen. Det är "bara" fel dörr. :(
Slängde mig direkt på telefon till Skånska Byggvaror, hon skulle återkomma med leveranstid på vår dörr när hon tagit reda på var den tagit vägen... Typiskt.


Äpplen har vi gott om nu och jag försöker använda så mycket som möjligt. Det har ju blivit en och annan äppelpaj (bl.a. ikväll då vi firar min namnsdag och att det är två veckor sen min ögonoperation, det finns alltid tillfällen att fira ;)) men vi har även lagat maträtter med äpple i.
I förra veckan blev det äggakaka med bacon (recept från ICAs tidning Buffé ) och idag blev det fransk laxlåda (recept från Arla Köket).
Kan rekommendera båda, de är snabb- och lättlagade och goda. Laxen kommer vi definitivt göra igen. Dock med viss modifiering av receptet (mer sås och betydligt mer senap). Det är gott med äpple i mat faktiskt!
Funderar på att prova att göra äppelchips också. Det är gott och liiite nyttigare än vanliga potatischips dessutom. ;)

Mitt bland all renovering och matlagning så har Johan även satt upp våra nya taklampor ovanför matbordet. Jiihooo så bra det blev! :)


Foto taklampa från IKEA. 199kr/st.
Blev både snyggt och praktiskt, för vi fick betydligt bättre ljus över matbordet vilket bl.a. underlättar läsningen av morgontidningen (speciellt nu när det blir mörkare för var dag som går).
Nackdelen med att det blev bättre ljus är ju förstås att det inte direkt blir mysbelysning till kvällsmiddagen. Och släcker man helt blir det för mörkt med bara tända ljus...
Så vi får nog ta och köpa oss en lysknapp med dimmer, så det går att dimma ljuset vid behov.
Om ni vill bli påminda om hur det såg ut med vår förra taklampa kan ni kika här.

Nähä. Nu får vi väl ta tag i renoveringen lite (mer) så jag har några schyssta bilder att visa er på måndag. ;) Men först, sooooova!

1 kommentar:

  1. Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
    Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera