Flikar

fredag 8 juli 2011

Växtkraft!

I vintras fick jag ju en rosbuske i 30-årspresent av Jessie & Colin (min svägerska och hennes man).
Den kom i en påse och det var bara några kala grenar på en rot i princip. Den fick övervintra i garaget tills jag planterade ut den i våras.
Jag var tveksam till att den skulle klara sig då jag i efterhand kom på att jag varken stoppade roten i vatten några timmar innan plantering eller planterade den i rosjord...
Men jag var rätt duktig med vattningen efteråt istället, och se så fint den tagit sig!

 

Sorten heter "The wedgewood rose" och den kommer se ut såhär när den börjar blomma:


Visst är den vacker?!
Jag har planterat den på baksidan mot stenmuren, ungefär mittemot där vi planerat att bygga altan och inglasat uterum någon gång i framtiden.
Längtar redan efter att kunna sitta på altanen/i det inglasade uterummet och njuta av utsikten och min vackra rosbuske! :)

Jag passade även på att plantera om en del av våra smultron i våras.
De växte i den s.k. rabatten som löper längs med husväggen på vår baksida och trivdes, av förklarliga skäl, inte speciellt bra...

Trångt om växtutrymme i "rabatten".

Det växer mest gräs i rabatten och jag har ingen lust att lägga ner en massa jobb på att rensa bort det då det kommer tillbaka nästan direkt och vi ändå inte ska ha någon rabatt där framöver.
Så jag köpte två tunnor på Ö&B, hällde i jord och petade ner smultronplantorna.


Jag tror dom gillar sitt nya läge för shiiiit vad de har växt! De är stora som jordgubbsplantor nästan! :)
Tyvärr verkar det inte bli några smultron i år men jag hoppas på en stor skörd till nästa sommar istället.

Det är kul när man lyckas i trädgården. Trots ogröna fingrar. ;)

1 kommentar: