Flikar

tisdag 7 september 2010

Foton i massor!

Jag har äääntligen tagit tag i vårt fotoarkiv och börjat bränna ned alla foton på DVD-skivor.
Det är bilder från mars 2007 fram till augusti 2010 jag ska bränna till en början.
När jag kikade efter hur många bilder det var fick jag en smärre chock...



Från 1/3 -07 till 5/9 -10 har vi (eller mestadels jag) fotat 15.816 bilder! Ops!
De ligger i (relativt) tryggt förvar på vår externa hårddisk idag men man vet ju aldrig med tekniken, den kan ju crascha. Det har hänt oss förr och vi förlorade massa bilder då som förstås fick en superförbannad och ledsen Lisa till följd...
Nu ska jag alltså ta det säkra före det osäkra och se till att vi har allt på både den externa hårddisken och DVD-skivor.
Jag ska dessutom försöka vara lite duktigare med att bränna ned bilderna, så det slipper bli tre år i taget...

Men en sak som jag är väldigt tacksam för är digitalkamerans teknik så det inte var 15.000 papperskopior jag skulle ta hand om! ;)

1 kommentar:

  1. Om det varit pappersbilder hade ni säkert inte haft 15000 att ta hand om! ;0)

    Det är ju det "värsta" med digitaltekniken att bevara bilderna på ett bra sätt. Externa hårddiskar kan gå sönder, datorer kan krascha, dvd/cd-skivor kanske inte går att öppna efter ett tag... Men man ska ju spara på så många sätt som möjligt, då är det ju större chans att man får behålla bilderna.Sen ska man inte glömma att pappersbilder fortfarande är gångbara! ;0)

    SvaraRadera