Flikar

måndag 21 september 2009

Hus-arbete.

Jag vet inte hur det gick till men helt plötsligt har vi börjat riva, fixa och dona ordentligt med utsidan på huset också. Vi började ju måla för några veckor sen, och det håller vi fortfarande på med, och i helgen tog Johan hem en lift från jobbet och rev ned vindskivorna och balkongräcket.


Balkongen - före. Vindskivorna är slitna och ruttna och behövs helt enkelt bytas ut. Panelen är förmodligen bara grundmålad (och har så varit sen huset byggdes -77) så den var gul medan övriga huset var i en blå-grön-grå ton. Såg ju sådär halvdant ut.
Dessutom gillade vi inte balkongräcket, det blev så instängt och mörkt där innanför. Vi har tänkt ett luftigare räcke istället.


Balkongen - nu. Vindskivorna är borttagna och alla fågelbon som gömdes under takpannorna är bortrensade (det var mycket skräp de dragit upp dit vill jag lova) Det gula är borta och istället är panelen grönmålad i samma färg som övriga huset håller på att få och garaget redan fått (Teknos almegrön). Balkongräcket är som ni ser också borta så jag undviker att gå ut på balkongen nu, det är rätt läskigt utan räcke...

Tanken är fönstrena ska bli vita och balkongräcket och vindskivorna ska bli grå, som fodrena och knutbrädorna.
Så som ni märker är det fullt upp här hemma. Det är bara att hoppas att vi får en varm och fin höst så vi hinner måla och snickra klart. :)

Nu när jag ser bilden ovan kom jag att tänka på att det saknas foder runt dörren och fönstrena... Hmm, borde det inte vara det här med? Får ta ett snack med Johan om det tror jag...

3 kommentarer:

  1. Oj här händer det saker vad spännande det ska bli att få se resultatet sen.
    Ja vi hoppas på vackert så ni hinner måla klart.
    I helgen är det väl skördefest hos er på Öland?
    Vi ska faktiskt om allt går som vi tänkt åka till Öland på lördagen el söndagen för att fara runt och kolla på allt fint hösten har att ge hos er.Vi kommer nog att stanna på ön några dagar.Jag vill till "långa jan och korta erik" och jag vill gärna att Du tipsar mej om mera platser som man inte får missa.
    Ha det gott!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Ni behöver ju verkligen inte sitta och rulla tummarna i alla fall! Vilken skillnad det blir, och så spännande det ska bli att se ert nya balkongräcke! Jag håller tummarna för en solig och fin fortsättning på hösten!!

    sv: Jag känner mig väldigt nöjd med mina tavellister och egna bilder. Blev faktiskt bättre än jag tänkt mig. :0)

    SvaraRadera
  3. Hej! Ska bli roligt att se hurdant balkongräcke det blir sedan. Säkert mycket finare än innan.
    Förstår att ni har lite bättre väder hos er än vad vi har här.
    Hoppas ni hinner få det klart innan vintern kommer.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera