Flikar

onsdag 12 augusti 2009

Kvarninvigning.


Ikväll har vi varit på kvarninvigning i byn där mina föräldrar bor (och alltså även jag bott i för en massa år sen).
En gång i tiden stod där elva kvarnar men de är sedan länge borta. Några entusiaster i byn tyckte det var dags för byn att återigen ha en kvarn så för ett tag sedan tog de över en skruttig gammal kvarn. Efter en grundlig renovering var det alltså dags för invigning ikväll.
Förutom att beundra den fina kvarnen var det en massa underhållning som t.ex. körsång av byborna, trubadurer, lotteri och clownunderhållning för barnen. Hur mysigt som helst!
Tyvärr kom det två korta regnskurar men det var inget stoppade oss. Vi lyckades tajma in fikapausen lagom tills regnet avtog och fick dessutom beundra två hela regnbågar som gick precis över kvarnen.
Det är trevligt med såna här tillställningar, det märks att bygden lever liksom. :)

5 kommentarer:

  1. Låter som en mysig kväll trots regnskurarna. Är det bara korta såna så gör det ju inte så mycket.

    En anledning till filodegstestet var just att jag också tycker det är kladdigt och bökigt med pajdeg! Men jag tycker ju om paj... Färdigköpta smördegsplattor är ju också en räddare i nöden vid pajtillverkning. Enda pajdegen som egentligen är rolig att jobba med är ju smuldegen ovanpå söta pajer...

    SvaraRadera
  2. Mumsigt med blåbärspaj!!

    Store, det är väl en av de inredningsbutiker som ligger på Köpmangatan här i Eskilstuna? Jag har aldrig varit inne där, men går förbi dagligen på mina promenader med Higgins. Det finns flera butiker med inredningstema längs den gatan, de ligger nästan grannar med varandra! Alla har många fina saker i sina skyltfönster!

    SvaraRadera
  3. Hmm, först kommenterar jag SEN kollar jag på nätet om det är den butik jag tror det är. Och det var det! Fast jag har fortfarande inte varit inne där. Men vad jag glömde att säga i förra kommentaren var att Köpmangatan räknas till Gamla staden och det är verkligen fint att gå där! Helt klart värt ett besök. Centrum ligger på andra sidan ån, så det är ju smart att parkera i något p-hus eller större parkering och sen promenera över ån. Köpmangatan är smal, enkelriktad och belagd med kullersten. Nuvarande bild i headern på min blogg visar förresten gamla staden. Det är liksom baksidan av husen på Köpmangatan som ligger mitt emot Store som syns. Om du förstår min röriga förklaring...

    SvaraRadera
  4. Jag antar att eftersom du känner till butiken så har du sett deras hemsida? Annars är den här:
    http://www.jadstore.se/

    SvaraRadera
  5. Lät mysigt med kvarninvigning! =). Jo du har helt rätt, det var till Orbaden vi var. :D! Jag minns att jag skämtade om att det fanns hajar i vattnet och du blev smårädd, fy på mig!! haha. Jag hade nog sett för mycket på Hajen filmerna eller Baywatch eller nåt liknandes. *ler* /Ann-Sofie

    SvaraRadera