Flikar

torsdag 14 maj 2009

Asymmetriskt äppelträd.




Vårt äppelträd har behövt beskäras och det länge. Idag tog jag äntligen tjuren vid hornen och gav mig på trädet med en sekatör och en grensax.
Men innan, eftersom detta var första gången jag beskar ett träd, hade jag förberett mig genom att läsa om beskärning av äppelträd i min trädgårdsbok. Problemet, när jag väl kom ut, var att mitt äppelträd inte alls såg ut som exempelträdet i boken. Om det ändå gjort det hade ju allt varit så mycket enklare!
Jag vet inte om mitt träd växt konstigt från början, att det kanske har att göra med att det är ett ympat träd med tre olika sorters äpplen i eller om någon före mig beskurit trädet så det växt lite tokigt sen. Hur det än är så är mitt träd så himla asymmetriskt i jämförelse med bokens fina och jämnvuxna äppelträd.

Min tanke var ju självklart att försöka skapa någon form av ordning i detta vildvuxna träd men när jag var färdig (läs: när jag klippt alla grenar jag nådde) såg det nästan värre ut. Man kan jämföra det med en fyraåring som klippt sig själv ungefär. Helt galet. Hej-kom-och-hjälp-mig liksom.
Så nu får jag nog be min käre make om hjälp så jag kan klippa de högsta grenarna. Han kanske kan ta hem en liten lift från jobbet eller hitta på nån annan fiffig idé (han är bra på sånt). :)

PS. Icke att förglömma: Jag är ju faktiskt höjdrädd så att kliva upp i trädet och stå där halvt livrädd, med dålig balans och samtidigt försöka kapa grenar med ett snyggt snitt... Det var faktiskt inte så lätt. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar