Flikar

tisdag 12 februari 2013

Fettisdagen!


Dagen till ära har jag bakat semlor. För första gången ever! :)
Jag bakar inte så ofta så jag känner mig sådär härligt husmoderlig när jag väl gör det och det är en rätt go känsla faktiskt. :)
Receptet hittade jag på IKEAs blogg (av alla ställen) och eftersom det var viss information som saknades (t.ex. hur varm ugnen skulle vara) så blev jag mäkta stolt över mig själv när jag lyckades få dom kanongoda!
Det är något speciellt med hemmagjorda semlor alltså, de smakar inte alls som köpesemlor. Framförallt bullen blir mycket godare och små semlor är faktiskt mumsigare än stora!

Såhär bakade jag semlorna:
Blir ca 15 st.

75 g osaltat smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl

1 vispat ägg till pensling

Fyllning (hur mycket är beroende på tycke/smak/hur många man ska servera):
Mjölk
Mandelmassa
Vispgrädde

Florsocker att sikta över bullen.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet, socker, salt, kardemumma, ägg och mjöl (spara lite till utbakningen).
Arbeta ihop till en smidig och blank deg. Låt jäsa i 35 min.
Baka ut 15 runda bullar på mjölat bakbord. Lägg bullarna på bakplåtspapper på en plåt och låt jäsa 30 min.
Sätt på ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Låt bullarna svalna på ett galler.
Skär av ett litet lock och pilla ut lite bröd ur mitten på nederdelen.
Blanda brödsmulet med mandelmassa och mjölk till en smet och fyll sedan hålen i bullarna med smeten.
Toppa med vispad grädde, lägg på locket och pudra över florsocker.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar