Flikar

fredag 1 oktober 2010

Hemlagad broccolisoppa.

Nån annan än jag som känner igen sig i det eviga grubblandet över vad man ska hitta på till middag under vardagarna? Det ska gå snabbt och vara enkelt.
Jag är ofta både trött och hungrig när jag kommer hem efter jobbet vilket betyder att lusten och orken till att ställa sig i köket och laga mat egentligen är rätt obefintlig.
Men denna veckan har jag provat på tre nya recept som baseras på ICA's idé "billiga veckan".
De är enkla, snabblagade och billiga (tre önskningar på en gång!) recept som passar perfekt att slänga ihop när man vill ha mat fort. Alla tre recepten var dessutom riktigt goda och kommer stå på vår meny fler kvällar framöver.

Ikväll åt vi broccolisoppa med kräftstjärtar och det var supergott! Här kommer receptet, det rekommenderas varmt.



Busenkel broccolisoppa, 4 portioner

1 lök
2 potatisar
250 g broccoli
12 dl grönsaksbuljong (vatten och grönsaksfond eller tärning)
2 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar

Skala och skiva lök och potatis. Skär hela broccolin i bitar.
Koka upp buljongen och lägg i lök, potatis och broccoli. Koka upp och låt koka i ca 10 min.
Mixa soppan med en stavmixer eller i en matberedare. Häll tillbaks i kastrullen, tillsätt matlagningsgrädde, koka upp och smaksätt med salt och peppar.
Servera soppan med bröd och kräftstjärtar.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Den där soppan verkar verkligen både snabb att göra och mumsig att äta! Måste jag testa någon gång.

    SvaraRadera